Karmic Wheel Karmic Wheel

Narrator

Blog

27 April 2015

Skestsa Sebuah Perjalanan



wa amat menikmati pemandangan yang tersaji disepanjang perjalanan wa di bumi Nanggroe Acheh ..setiap panoramanya boleh dikatakan dramatik atau sebenarnya wa yang berlebih lebihan dalam mengagumi keindahannya ... but who cares .. beauty lies in the eye of the beholders kan ?? huhuhu ...

dalam salah satu perjalanan .. ketika itu bumi Acheh masih basah dek hujan yang agak lebat .. wa buang pandangan pada sebuah jajaran gunung ganang yang agak panjang .. puncaknya diliputi kabus yang agak tebal manakala dindingnya diselimuti dengan kehijauan yang agak kontras dengan warna tanah petak petak sawah yang baru saja habis musim panennya .. satu lagi sumber ketenangan yang mengusik jiwa ..

ketika itu wa tanyakan pada Pak Termizi ..

"Pak , Kalau di sini, gunung ganang itu semuanya milik siapa ? apakah perorangan secara individu atau milik kerajaan ? "

Lalu dijawab "belum ada orang Acheh yang mao mengklaim tanah tanah setinggi itu .. harus bagaimana .. ? harus didaki ? jalanraya di bawah saja ia tak punya .. lalu bagaimana mao mampir ke puncak ? setau saya ia blom dimiliki oleh sesiapa ..'

"öwh gitu , justeru dibalik gunung itu ada apa ya ?"

"pemandangan menghala ka Lautan Hindi .. banjaran itu membahagi Acheh Besar dengan Kabupaten Meulaboeh .. kenapa bapak tanyakan ?"

"kalau di negara saya , tanah tanah tinggi ini menjadi rebutan konglomerat atau individu yang punya kuasa .. sesuai untuk dijadikan pusat tarikan parawisata , atau sekadar wisata alam ataupun yang paling konyol jadi kebun panenan ..kalao sebagus ini banjarannya .. maka memang cocok untuk dimajukan "

"lalu jalanraya untuknya harus bagaimana ? .. siapa yang perlu bertanggungjawab .. perorangan, masyarakat atau dinas ?"

"owh itu bukan jadi soalnya Pak Mizi, harus bapak mengerti jika urusannya terkait dengan punca pendapatan yang boleh digandakan , kepala pemerintahan pasti akan turun tangan .. apatahlagi jika melibatkan parawisata luar negara .. bukan kah itu satu nilai tambah kepada bumi Nanggroe ini ?"

"Iya, pokoknya blom ada ide yang sebegitu .. lagi pula Acheh ini baru terbebas dari kongkongan pak .. sebelum ini tidak keliatan seperti akan maju .. berantakan terus .. mungkin tsunami telah membuka rahmah kepada tanah rencong ini .. omong omong apakah bapak berminat untuk nanti saya tanyakan kepada yang lebih berpengetahuan"

"nggak usah pak .. sekadar bertanya .. apakah bapak tahu nilainya per hektar ?"

"itupun kurang dari tahu saya , bapak ingin berapa luas ? .. ye udah .. nanti saya selidiki .. "

"tak banyak .. cuman kalao dapat mao 3 guni beras aja.. "

terus Pak Termizi buat muka itik .. sambil ketawa tanpa suara .. dan selepas itu kami diam untuk 10 menit ... kah kah kah

Sorry Pak .. terbuat lawak Badol kat negeri orang

0 comments:

Post a Comment


Karmic Design by Insight © 2009