Karmic Wheel Karmic Wheel

Narrator

My Photo
Karmic Wheel
Contact via Email

Blog

10 July 2015

Memori Sebuah Perjalanan

0 comments
Sekitar tahun 92 dulu wa pernah bawa sorang member dari Mentakab balik kampung wa kat Masjid Tanah utk menguruskan pembelian/penyembelihan kerbau utk urusan nikah kakngah wa ..kira jadi wakil pada ayah(arwah) wa la.. proses tunjuk muka kat orang kampung yang bertungkus lumus membantu urusan yang berkaitan .. tak turun kang kata tuan rumah tak amik berat plak .. biasa la orang kampung .. mulut cam pedang Luke Skywalker ... haha 

dipendekkan cerita.. perjalanan menaiki bas ekspress (Jebat) terasa sangat singkat sebab melayan keterujaan member wa yang buat pertama kali akan menjejakkan kaki ke tanah Melaka ni ..kira cam perjalanan epik gak ah .. wa layan kan aje .. tapi wa lebih fokus dengan kerja kerja yang bakal dilaksanakan kat kampung nanti .. sebabnya dah tentu banyak yang perlu dibereskan ..apatahlagi terbayangkan bebelan abah (arwah atuk) yang bakal menerjah ke corong telinga sebab turun pada hari sembelihan sedangkan wa dah diarahkan turun 3 hari lebih awal ... huhu .. standard ah anak bujang .. rebelious 

bas yang kami naik berhenti bebetul depan taxi stand pasar lama MT (dah tak wujud dah skang ni sebab dah tukar ke pekan baru MT yang lebih moden) .. kebetulan plak masa turun dari bas tu .. si Ujang .. dua pupu wa yang muka memang tipikal cina abis pakej dengan mata sepet ala cina bukit .. haha .. tengah menjalankan aktiviti test market mengorat anak dara kat bus stand patt hup ..biasanya dia ni berjaya mendapatkan hasil yang tak diharapkan .. di maki tu biasa ... jelingan tu lumrah .. tapi si Ujang tahap dah kena baling ngan air kotak atau air tin .. namun beliau tetap maintain senyum  level muka tahap kulit durian .. kah kah kah ... 

demi ternampak je wa ngan member .. Ujang terus datang mendekat sambil mulut dia menceceh ceceh macam pembeli kena tipu peniaga air tebu .. dah la payau, rasa nak basi plak tu .. haha .. wa nampak member wa dah melangkah setapak ke belakang.. muka cuak .. gabra semacam ..si Ujang dengan muka persis apek baru bangun tido tengahari .. terus sound 

"shilako kao.. baso jin bukit apit .. den donga kao dah mati ..idup plak laie .. apo pasa kao tak mampuih dogheh ..'tek omak boto .. shapo suh kao balik ni ha syampa ?? dah nak betebiat nak mampuih gak eih dak ni ... khoba laa knapo kao balik ni pnyapu andang woih .. " (sebenarnya panjang berjela lagi terpaksa disensor sebab banyak tutt dan tuttttt) ... perghh .. cam peluru dia bagi .. tanpa sempat wa nak jawab walau secuit .. hahaha ... 

member wa dah pegang lengan wa .. dia suh wa chill down sebab dia taknak gaduh .. lagipon .. dia tak kenal sesape kat MT .. kalo jadi apa apa kan parah nak berjawab .. tu mungkin fikir dia waktu tu la ...tapi blom sempat dia tarik wa menjauh .. si Ujang dah peluk arab ngan wa ... kah kah kah .. wa nengok muka member wa terkulat kulat cam tertelan julap 1 kati .. baru la sempat wa perkenalkan dia ngan pupu wa yang paling akrab kat kampung nun .. fuhhh ... ngusap dada kawan tu .. sempat gak dia tanya .." apsal tadi tu ? cam gampang tol la korang ..berderau darah dibuatnya ..  " 

rilek la bro .. ni la Melaka .. tu lambang kemesraan kami ... kemesraan yang memang sukar wa nak terangkan kat sesape pon ... haha .. 

*note - cerita ni masih panjang .. tapi wa stop dulu 

*note 2 - tak berapa lama lepas tu - tak sampai setahun .. Ujang pindah KL dan turut sama menumpang kat rumah bujang kami .. lepas tu plak.. dia ngan Mëdan (member yg ikut balik kampung tu) jadi member kamceng cam isi ngan kuku .. wa plak selalu kena tinggal ... shilake betul penyapu dua eko ni .. kah kah kah
Read more

08 July 2015

Gema Sebuah Prolog

0 comments
Di Paninjauan ini , manusia adalah akar akar. Penarik semangat dari inti bumi dan puncak langit. Di sini, manusia adalah dupa dibawah beringin. Pembakar asap. Penyerbuk pinta. Di sini manusia berkasih kasihan dengan cungkup. Sebab cungkup adalah pembaringan melepas penat bagi mereka, ketika lerai menjarah hidup ..... fuuhhh ... keren maasss ... merinding bulu roma kuh ... huhu .. baru intro
Read more

29 June 2015

Jiwang Malam 12 ..

0 comments

.. engkau bagaikan bintang bintang diangkasa
hanya mampu melihat kamu yang terbiar
walaupun sakit, walaupun pedih tak berdaya

berjalan tenang menghampiri persisiran
 melakar namamu disisi pasir pantai
pastinya hilang ... tidak rasaku kepadamu

jauh .. terbawa lukisan hatimu ,
hilang mencari dimana kau pergi
tinggal aku menahan luka ini
sampai harus ku pergi

jauh ... terbawa lukisan hatimu ,
warna pelangi hiasan terindah
hati ini tak akan terbahagi
sampai harus ku pergi ...

#iniliriklagu
#potret
Read more

24 June 2015

Santai Malam

0 comments


bacaan santai sambil menghirup angin malam sambil sesekali mata mengintai kedada langit .. katanya 2 buah planet sedang menyapa orbit Bumi .. entahlah .. mungkin mata kasar tak kuat utk mencerap bintang .. huhu .. namun malam masih punya pesonanya ..

 adeih ..sape plak bakar sampah memalam ni .. potong betul la bau asap ..
Read more

Belajar Hidup Dari Rumi

0 comments
songsong kesulitan bak kawan akrab..
bercandalah bersama azab yang dibawa sahabat...

Kesulitan itu bahagian dari cinta Tuhan,
untuk meningkatkan kualiti kita..

fuhhh
Read more

18 June 2015

Salam Ramadhan

0 comments
katoéih
kalo dilipek sebosa kuku
bilo dibontang sebosa alam
kok ilang dicaghi
kok hanyut dipinteh
kok tongolam disolam

datang bia nampak muko
kok poie bialah nampak belakang
jauh dihimbau dokek dighamit

Ramadhan munco kito besuo
ampun mahap sesamo kito
po kan dayo insan biaso
kengkadang tobabeh juo

seuntai salam sejambak kato
dogup bicagho moghusik ghaso
mahapkan diri ini .. pinto wa pado semuo
Selamat Menjalani Ibadah Poso ..

yieehaaa
Read more

01 June 2015

Biarpun Berjauhan ....

0 comments
... alang alang hidup, biar sampai ke mati.
bukan calang seorang petualang, biar rasa sampai ke hati.
seluas mata memandang, kita bertentang,
jasad terpisah hati bertaut ..
hidup berkurun, bernafas tanpa cinta berpaut ...

sundung ko kopinsodu, poinsomok id ginawo ~!!
Read more

Karmic Design by Insight © 2009